Sunday 11 November 2012

Interpersonal Communication Is Complicated...

Salam and great day to all,

Entry kali ni Syerra nk ckp psl Interpersonal Communication...So what is it? Interpersonal Communication ni adalah komunikasi manusia yang melibatkan pengaruh dua hala (A dan B, dan B dan A) dan bertujuan untuk menguruskan hubungan.

Mengikut communication theorist, salah satu fungsi komunikasi adalah untuk mengurangkan ketidakpastian (uncertainty). Proses berkongsi maklumat dan bertanya soalan akan menolong kita mengurangkan ketidakpastian terhadap apa yang berlaku di sesuatu masa.(Interpersonal Communication Relating to Others-5th Edition, Steven A. Beebee, Susan J. Beebee, Mark V. Redmond)

Commucation therorist telah mengenalpasti bahawa apabila kita berkomunikasi dengan seseorang, sekurang-kurangnya ada 6 org yang terlibat walaupon sebenarnya hanya 2 org yang berkomunikasi (A dan B).

6 orang yang terlibat antara A dan B itu adalah: (Assume korang adalah si A, dan dia si B)
1) siapa korang (A) fikir diri korang(A)?
2) siapa korang (A) fikir orang (B) tu?
3) siapa korang (A) fikir orang (B) tu fikir korang (A) ni?
4) siapa orang (B) tu fikir diri dia (B)?
5) siapa orang (B) tu fikir korang (A) ni?
6) siapa orang (B) tu fikir korang (A) fikir orang (B) tu?

Haa...paham x? Agak berbelit..tapi kalau korang perasan, no 1-3 tu psl diri kita sendiri...ape yg kita tgh pk...ape yg kita pk psl dia..and ape tanggapan kita psl dorg...same goes no 4-6...yang tu adalah cara pemikiran dia pula...

Thats why kebanyakan komunikasi kadang2 terdapat salah faham...semuanya disebabkan "6 orang" ni...

Syerra tahu, kadang2 susah nak handle bende2 mcm ni even though kita rase kita tahu psl komunikasi ni...sbb nya, bila kita marah, kadang2 kita x boleh berfikir dengan betul....right?

I want to engage back with my Interpersonal Communication Skill...because I know that this is a good guidance for me in any relationship...

Owh, rindunye jadi student Masscomm balik.... =( rase mcm nak amik skali lagi my degree dulu tu... hahah!~ bole?

Well, good information are great to be shared, right...?

till then,
take care guys...



No comments:

Post a Comment